Apakah itu Alfalfa ?

Wednesday, June 10, 2015
Assalamualaikum w.b.t.
Teman-teman yang dikasihi sekalian.
Hari ini saya ingin kongsikan apakah itu alfalfa ?




Apakah itu alfalfa?
Alfalfa merupakan sejenis tumbuhan yang berakar 20 hingga 30 kaki ke bawah tanah dan mempunyai mineral yang tidak ada di permukaan. Alfalfa sangat kaya dengan vitamin, mineral dan nutrien yang memainkan peranan penting dalam pertumbuhan tulang dan perkembangan badan yang sihat. Ianya protein dan vitamin A, vitamin B1, Vitamin B6, Vitamin C, Vitamin E, dan Vitamin K.


Apakah Kebaikan Alfalfa?
Alfalfa telah digunakan oleh orang Cina sejak abad keenam untuk merawat beberapa penyakit. Ia dianggap sumber tanah yang kaya dengan mineral surih. Kaya dengan vitamin, mineral dan nutrien lain Alfalfa membuat ubat herba menakjubkan.


Faedah tertentu termasuk:
• Mengubati masalah buah pinggang, dan melegakan cecair dan bengkak.
• Pengawetan auto-imun penyakit.
• Penyembuhan arthritis.
• Menyuburkan sistem pencernaan, rangka, kelenjar dan kencing.
• Pembersihan darah, hati dan usus.
• Mengurangkan paras kolesterol.
• Mencegah strok.
• Penyembuhan kokol batuk.

PEMULIHAN SEMULAJADI UNTUK DIABETES
Alfalfa dikenali untuk mengurangkan tahap gula dalam darah, dan oleh itu dianggap sebagai rawatan semula jadi untuk diabetes.

PEMULIHAN UNTUK BATU KARANG
Vitamin A, C, E dan Zink terbukti membantu melarutkan batu karang. Anda boleh mendapatkan vitamin dan mineral dalam serbuk Alfalfa Alfalfa dan pucuk.

RAWATAN ASLI UNTUK KEHILANGAN RAMBUT DAN BOTAK
Jus alfalfa, dalam kombinasi dengan jumlah yang sama daripada lobak merah dan jus salad, diambil setiap hari, membantu dalam pertumbuhan rambut sehingga ke tahap yang luar biasa. Gabungan jus ini kaya dengan unsur-unsur yang sangat membantu untuk pertumbuhan rambut dan mencegah keguguran rambut.


Apakah Kesan sampingan Alfalfa?
Seperti semua produk herba, kesederhanaan adalah kunci untuk mengelakkan kesan sampingan. Sebagai contoh, penggunaan berlebihan alfalfa boleh menyebabkan kerosakan sel-sel darah merah, yang amat serius. 

Antara kesan sampingan lepas pengambilan alfalfa seperti berikut:
  • Tumbuh jerawat 
  • Pening kepala 
  • Bintik-bintik kecil 
  • Hidung berair (akibat resdung) 
  • Gatal 
AMARAN!!!
Pesakit SLE (Systematic Lupus Erythematosus) sama sekali dilarang untuk makan alfalfa kerana kajian telah mendapati bahawa diet yang tinggi dalam canavanine, asid amino yang terdapat dalam alfalfa, boleh memburukkan lagi penyakit lupus. Walau bagaimanapun, canavanine biasanya hanya terdapat dalam benih dan pucuk alfalfa tetapi tidak dalam daun matang. Oleh itu, teh alfalfa dan kapsul yang diperbuat daripada daun dijangka tidak mengandungi canavanine. Walau bagaimanapun, ia adalah disyorkan bahawa alfalfa dielakkan semasa mengandung kerana kandungan canavanine potensinya dan saponin hormon aktif. Jika anda hamil, adalah disyorkan bahawa anda mengelakkan pengambilan harian tetap alfalfa atau makanan tambahan itu.

Di mana dan Cara Membeli Alfalfa?
Alfalfa boleh didapati dalam bentuk kapsul, yang anda boleh mengambil setiap hari sebagai makanan tambahan. Produk shaklee adalah yang terbaik. Maksimum pengambilan adalah 10 biji sehari. Namun untuk permulaan anda dinasihatkan agar makan 2 ke 3 biji sahaja untuk skali makan untuk 2 kali sehari. Contohnya 3 biji tengahari dan 3 biji malam (selepas makan). Anda juga boleh mencari daun alfalfa pukal atau benih di beberapa kedai makanan kesihatan yang besar untuk membuat teh berkhasiat.


Cara makan Alfalfa Complex Shaklee:

3-5 biji selepas makan tengahari
3-5 biji selepas makan malam
Anda juga dinasihatkan supaya banyak minum air kosong.




FB: Safeni Feni
Call/SMS/WhatsApps : 011-15672780

No comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.