5 Tips Untuk Mengatasi Masalah Sembelit

Tuesday, July 07, 2015

Masalah sembelit sering berlaku kepada sesiapa sahaja termasuklah wanita hamil dan juga kanak-kanak. Sembelit boleh menyebabkan kita berasa sangat tidak selesa dan boleh mendatangkan pelbagai penyakit.




Disini saya sertakan beberapa tips untuk mengelakkan sembelit dikalangan ibu hamil dan juga kanak-kanak :

1) Makan makanan yang berserat seperti buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin. Bijirin mengandungi banyak serat yang membantu dalam proses pembuangan.

2) Minum air kosong secukupnya. Najis akan menjadi keras sekiranya air dalam badan tidak mencukupi. Anda disarankan supaya minum air yang sebanyak 1 liter untuk 25kg berat badan. Jadi sekiranya berat badan anda adalah 50kg. Anda perlu meminum air kosong sebanyak 2 liter atau lebih.

3) Melakukan senaman untuk mempercepatkan pergerakan usus seperti berjalan kaki atau berbasikal. Dengan senaman ini dapat mempercepatkan proses pembuangan melalui usus seterusnya keluar melalui dubur.

4) Buang air besar sekira terasa ingin membuang. Jangan melengahkan kerana akan menyebabkan perjalanan najis terbantut dan boleh terjadinya sembelit.

5) Mengambil suplemen yang sesuai untuk masalah sembelit seperti Alfalfa dan Lecithin untuk orang dewasa. Manakala Meal Shakes untuk kanak-kanak.


Sekiranya semua cara diatas tidak berjaya maka anda hendaklah berjumpa doktor. Masalah sembelit boleh membawa kepada fecal impaction iaitu najis tidak boleh dikeluarkan melalui dubur. Masalah ini perlukan rawatan di hospital. Bertindaklah cepat sebelum terlambat. 



Cara order suplemen yang membantu masalah sembelit ialah dengan menghubungi saya melalui salah satu medium di bawah :-

Safeni Feni
SMS | Telegram | Whatsapp: 01115672780
Email: feni8683@gmail.com

No comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.