20 Makanan Penggalak Susu Untuk Ibu Menyusu

Monday, July 11, 2016


20 Makanan Penggalak Susu yang boleh ibu-ibu amalkan bagi tujuan menambah susu badan.

🌻 Madu
Madu adalah makanan sunnah yang sering diamalkan bukan sahaja para ibu untuk tujuan mendapatkan susu yang banyak. Malah mengamalkan madu juga boleh menguatkan sistem imun badan ibu dan bayi. Selain menambahkan susu badan. Madu juga boleh meningkatkan kecergasan ibu menyusu. Maklum saja ibu menyusu ni perlukan tenaga yang banyak untuk menguruskan bayi yang baru lahir.

🌻 Pegaga
Khasiat pegaga untuk ibu menyusu ialah mengecutkan rahim, menganjalkan kulit, menjadi awet muda, melancar pengeluaran susu badan, membantu mengurangkan berat bdan serta membantu dalam meningkatkan tahap stamina. Mengamalkan pegaga sebagai ulaman sangat baik untuk ibu menyusu.

🌻 Oat
Oat sangat baik untuk ibu menyusu. Ia mengandungi serat yang sangat baik untuk proses menghasilkan susu badan. Ia juga mengenyangkan dan menjadikan ibu semakin sihat dan lebih ramping.

🌻 Halba
Halba sangat bagus ditambah dalam masakan sebgai herba bagi melazatkan lagi masakan. Amalkan minum air halba bagi meningkatkan tahan pengeluaran susu ibu.

🌻 Alfalfa
Yang ini memang terkenal sebagai milk booster. Namun nak dapatkan daun Alfalfa tidak mudah di Malaysia. Alfalfa boleh didapati dalam daun kering atau serbuk. Mengamalkan Alfalfa bukan sahaja memeriahkan susu badan malah rahim juga bertambah baik.
🌻 Habbatusauda
Mengamalkan habatusauda ketika menyusu boleh meningkatkan proses pengeluaran susu ibu. Ibu digalakkan mengambil habatusauda serta minum air kosong secukupnya untuk melancarkan lagi proses menghasilkan susu ibu.

🌻 Kurma
Vitamin D yang terdapat dalam buah kurma mampu menguatkan perkembangan bayi untuk membesar. Ibu menyusu yang keletihan akibat melakukan kerja harian juga akan lebih bertenaga dengan mengamalkan kurma sebagai makanan penggalak susu.

🌻 Delima
Membantu memberi tenaga untuk ibu mengandung dan menyusu.

🌻 Soya
Soya adalah bijian kekacang yang sangat bagus untuk dijadikan sebagai MILK BOOSTER. Pengambilan soya yang sihat seperti ESP SHAKLEE bukan sahaja membantu ibu dalam menambah susu badan malah memberikan tenaga yang berpanjangan. Makanan berasaskan kacang soya seperti air soya, tempe atau tauhu diketahui umum berupaya menambah pengeluaran susu ibu. Walaubagaimanapun, pengambilan susu soya buatan sendiri adalah tidak digalakkan kerana kemungkinan besar anda akan terdedah kepada kesan negatif kacang soya yang tidak diingini.

🌻 Betik
Buah betik memang terkenal sebagai milk booster terbaik. Boleh dimakan terus ataupun dibuat sayur.

🌻 Longan kering
Air rebusan longan membantu dalam meningkatkan penghasilan susu.

🌻 Susu
Susu adalah sumber kalsium terbaik untuk ibu menyusu. Amalkan susu sebagai hidangan harian ibu bagi meningkatkan tenaga dan membantu hasilkan susu badan yang banyak.

🌻 Sayur-sayuran hijau
Amalkan sayuran hijau yang memang terbukti sihat untuk ibu. Bayam, lobak swiss, dan brokoli adalah beberapa jenis sayuran berdaun hijau yang sangat cocok dikonsumsi oleh ibu menyusui. Kandungan vitamin A yang tinggi membuat nutrisi penting bagi ibu dan bayi dapat terpenuhi. Selain itu, sayuran-sayran tersebut juga merupakan sumber kalsium non-susu, juga memiliki kandungan zat besi dan vitamin C yang sangat bermanfaat. Selain itu, sayuran juga mengandung antioksidan yang baik untuk jantung. Lebih dari itu, sayuran hijau adalah sumber makanan rendah kalori.

🌻 Coklat gelap

🌻 Ikan salmon

Ikan salmon mengandung DHA tinggi yang penting dalam pertumbuhan sistem saraf bayi.

🌻 Lobak Putih

Anda boleh parutkan lobak putih tersebut dan direndam di dalam air suam sebelum diminum begitu sahaja.

🌻 Asparagus
Sayuran ini tidak mengandung kolesterol, rendah lemak dan sodium sehingga sangat bagus untuk kesehatan.

🌻 Badam
Badam sangat bagus untuk memberikan tenaga.
🌻 Pisang


🌻 Flaxseed

Anda perlu meningkatkan penyusuan secara terus kepada bayi dan melakukan power pumping untuk memperbanyakkan penghasilan susu ibu. Bebaskan fikiran untuk mendapatkan susu yang lebih banyak.



Berminat untuk mendapatkan suplemen MILK BOOSTER bolehlah menghubungi Feni :-

Safeni Feni
Shaklee ID : 1193591
SMS | Telegram | Whatsapp: +601115672780
Email: feni8683@gmail.com

No comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.