Bagaimana Ingin Hamil Semula Setelah Berhenti Makan Pil Perancang ?

Pil perancang adalah salah satu langkah yang boleh digunakan oleh pasangan suami isteri untuk mencegah kehamilan. Ada pasangan terpaksa menangguhkan kehamilan disebabkan masalah tertentu seperti masih belajar atau mengikuti aktiviti-aktiviti yang tidak dibolehkan untuk hamil.

Langkah-langkah persediaan untuk hamil yang boleh anda amalkan setelah merancang melalui pil perancang.

1) Berhenti Mengambil Pil Perancang
Perkara pertama yang perlu dibuat setelah keputusan untuk hamil ialah berhenti makan pil perancang. Merancang kehamilan akan datang dengan mengamalkan pemakanan yang seimbang dan sihat supaya dapat menyihatkan tubuh badan serta menstabilkan kembali hormon dalam badan.

2) Stabilkan Hormon Dalam Badan
Sistem endokrin berfungsi untuk mengawal hormon. Perancang kehamilan jenis hormon akan menyebabkan kecelaruan apabila pil perancang dihentikan. Kecelaruan ini sebenarnya adalah bersifat lazim kerana badan nak baiki semula hormon kepada seimbang dan normal. Berikan masa untuk tubuh badan kembali normal sebelum merancang untuk hamil.

3) Amalkan Gaya Hidup Yang Sihat dan Kuruskan Badan
Mengamalkan gaya hidup yang sihat. Melakukan senaman sekurang-kurangnya 20 minit untuk satu sesi tiga kali seminggu. Ini adalah untuk mengekalkan kesihatan dan juga membantu dalam menurunkan berat badan. Lemak yang berlebihan dalam badan boleh mengganggu keseimbangan hormon dalam badan. 

4) Hidup Bertuhan
Berserah dan tawakal kepada Tuhan. Berdoa semoga Allah permudahkan segala urusan untuk hamil. Segala perancangan adalah dengan izinNya.

Produk Shaklee Yang Boleh Diamalkan Untuk Menstabilkan Hormon Ialah :

1) B-Complex
Mengandungi gabunagn 8 jenis vitamin B yang diperlukan oleh badan, lengkap dengan asid folik untuk membina saraf tunjang bayi. Kekurangan vitamin B boleh menyebabkan tumbesaran bayi menjadi cacat. Membantu dalam proses kesuburan lelaki dan wanita. Suami dan isteri disarankan supaya mengamalkan B-Complex dalam tempoh kesuburan.

2) GLA Complex
GLA atau Gamma Linolenik Asid (GLA) merupakan sejenis lemak Omega 6 yang sangat membantu dalam menyeimbangkan hormon. Dihasilkan daripada minyak borage iaitu sumber GLA yang paling pekat dan minyak bunga matahari yang mengandungi vitamin E yang bertindak membantu penyerapannya. 

GLA ini digalakkan diambil oleh wanita dan gadis remaja yang mengalami masalah PMS seperti senggugut, sakit buah dada, sakit pinggang dan perubahan mood atau mood swing. Apabila hormon prostaglandin diseimbangkan terhasilah kulit, kuku dan rambut yang lebih sihat dan cantik.

3) ESP
ESP terkenal dengan soya NON GMO iatu soya yang tidak diubah genetiknya. Merupakan sumber protein penting  dalam membekalkan nutrisi kepada tubuh badan. Mengandungi sumber phytoestrogen dan isoflavones yang menghalan hormon-dependent cancers seperti kanser payudara dan prostat. 

4) Omega Guard
Merupakan minyak ikan terbaik dunia yang mengandungi asid lemak omega 3 yang membantu menyeimbangkan pengeluaran hormon dan memperbaiki respon selular terhadap insulin. Membantu dalam pembentukan otak yang lebih bijak untuk bayi dalam kandungan. 

*Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit


Safeni Feni
Sms/Telegram/Whatsapp : 011-15672780
Email : feni8683@gmail.com




No comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.