4 CARA MENGATASI KEJANG BETIS ATAU SIMPUL MENGKARUNG KETIKA HAMIL


Simpul mengkarung atau kejang betis selalu dialami oleh wanita hamil terutamanya pada trimester ketiga. Punca kejang betis ini masih belum diketahui namun ibu boleh melakukan beberapa cara untuk mengelakkan kejang betis berlaku.

Cara mengatasi masalah kejang betis atau simpul mengkarung ialah :-

1. Melakukan Senaman 
Senaman regangan otot betis elok dilakukan sebelum tidur. Ini membantu ibu mengatasi masalah kejang betis. Lakukan senaman regangan selama 5 hingga 10 minit sebelum tidur. Ini juga membuatkan ibu dapat tidur dengan lena.

2. Minum air yang mencukupi
Mengambil minuman air kosong secara teratur membantu melancarkan perjalanan darah. Air yang cukup juga mengelakkan badan daripada mengalami dehidrasi.

3. Kekal Aktif
Melakukan aktiviti harian dengan aktif seperti berjalan dan mengemas rumah. Elakkan berdiri terlalu lama atau duduk dengan posisi kaki bersilang.

4.  Vitamin dan Mineral Tambahan
Pengambilan vitamin dan mineral tambahan seperti Vitamin C, Magnesium, Potassium dan Kalsium. Makan makanan yang kaya dengan magnesium seperti bijirin, kekacang dan buah-buahan kering. Sangat penting untuk mengambil susu dan pil kalsium seperti OSTEMATRIX SHAKLEE untuk memenuhi keperluan kalsium ketika hamil.


Safeni Feni
SMS | Telegram | Whatsapp: 01115672780

Email: feni8683@gmail.com

No comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.