BAGAIMANA KANSER TERJADI ?

Friday, June 02, 2017

Apa itu Kanser ?

Kanser adalah penyakit yang disebabkan oleh pertumbuhan yang tidak terkawal sel-sel yang tidak normal atau abnormal di dalam badan. Ianya berpunca daripada kegagalan sistem imun berfungsi dengan baik. Kanser yang tidak di rawat boleh menyebabkan penyakit yang serius dan kematian.

Bagaimana Kanser Bermula ?

Kanser bermula apabila sel-sel di bahagian badan mula tumbuh di luar kawalan. Pertumbuhan sel kanser adalah berbeza daripada pertumbuhan sel yang normal. Ia tidak mati, sebaliknya terus berkembang dan membentuk sel yang baru, yang tidak normal. Sel-sel kanser juga boleh menyerang (tumbuh di dalam) tisu-tisu yang lain, sesuatu yang sel normal tidak boleh lakukan. Pertumbuhan di luar kawalan dan menyerang tisu-tisu lain adalah apa yang membuatkan sel menjadi sel kanser.

Ini berlaku disebabkan sistem pengawasan imun badan tidak aktif. Sistem pengawasan imun yang aktif akan memilih, mengenalpasti dan memusnahkan agen karsinogenik (agen yang menyebabkan kanser) yang setiap hari memasuki badan kita. Mereka yang mempunyai sistem imun yang sihat dan kuat akan terhindar daripada kanser. Mereka yang tindakbalas sistem imunnya tidak berfungsi dengan baik berhadapan dengan risiko kanser yang lebih tinggi.

Masalahnya adalah semakin hari semakin lemah sistem imun kita. Kita tidak dapat lari daripada keadaan yang melemahkan sistem imun seperti pencemaran udara, racun perosak, bahan tambahan dalam makanan, kekurangan nutrien, stres dan lain-lain. Justeru kita perlu meningkatkan pertahanan imun semula jadi kita untuk melindungi diri kita daripada kanser.

"Untuk membolehkan kanser bermula dan terus berkembang, ia perlu mengalahkan pertahanan sistem imun anda. Sistem imun adalah benteng pertama dan terakhir anda daripada kanser." Dr. John Bailar, M.D., Ph.D., bekas Ketua Editor Jurnal Institut Kanser Negara, Amerika.

BAGAIMANA SEL BOLEH ROSAK ?

Punca kanser dipanggil ‘Carcinogen‘ (dalam Bahasa Melayu – karsinogen). Antara jenis-jenis karsinogen:

1. Rokok
2. Radikal bebas
3. Cahaya matahari
4. Diet yang tidak seimbang
5. Gaya hidup yang tak sihat
6. Genetik

Buah-buahan yang boleh diamalkan untuk melawan dan mencegah kanser dari awal 


1. Anggur
2. Manggis
3. Blueberry
4. Goji Bery
5. Avocado
6. Mengkudu
7. Buah Naga
8. Acai Bery
9. Durian Belanda
10. Apple
11. Lemon
12. Delima
13. Stawberi
14. Kiwi
15. Aprikot


Vivix mengandungi RESVERATROL yang sangat bermanfaat untuk kesihatan dan melawan kanser.

Resveratrol boleh merencatkan sel-sel kanser termasuklah daripada tisu payudara, prostat, perut, usus, pankreas dan tiriod.

Resrveratrol merencatkan pertumbuhan salur darah dalam sel kanser daripada merebak ke organ lain.



Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Vivix sebagai suplemen kesihatan, bolehlah menghubungi Feni melalui salah satu medium di bawah :-

Safeni Feni
Shaklee ID : 1193591
SMS | Telegram | Whatsapp: +601115672780
Email: feni8683@gmail.com


No comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.