KESEDARAN KANSER PAYUDARA UNTUK WANITA

Wednesday, November 01, 2017
19 daripada setiap 100,000 kematian adalah berpunca daripada kanser payudara. Manakala 1 daripada 19 wanita Malaysia berisiko untuk menhidap payudara.

Kanser payudara adalah kanser yang sering terjadi kepada wanita berbanding kanser lain. Ianya berpunca daripada perkembangan sel-sel dalam payudara yang tidak terkawal.

Antara tanda-tanda kanser payudara ialah :-

Ketulan pada payudara

Lakukan pemeriksaan sendiri. Tekan payudara perlahan-lahan dan berhati-hati jika terdapat ketulan. Ketulan itu boleh jadi keras atau lembut yangt idak bergerak apabila ditekan. Jika terjumpa ketulan. Silalah berjumpa doctor dengan segera.

Payudara gatal


Payudara yang gatal tidak beruam adalah tanda biasa kepada kanser payudara. Ia menandakan tanda awal kepada kanser payudara. Rasa gatal ini kerap disusuli dengan keluarnya cecair daripada putting, dan tisu payudara yang kelihatan lebih tebal.

Payudara bengkak


Tanda bengkak ini boleh disertai dengan kulit yang merah, panas dan gatal yang terasa lembut apabila disentuh. Ini adalah salah satu tanda awal penghidap kanser payudara.

Leher dan bahu terasa kaku


Jika terasa kaku pada leher dan sakit bahu, ia bukanlah seperti yang anda sangka. Kanser payudara biasanya akan merebak ke bahagian tulang belakang, belakang badan atau bahu yang menyebabkan kesakitan. Jika anda sudah sapu minyak, berehat dan urut badan namun masih rasa sakit, segera berjumpa doctor untuk lakukan pemeriksaan payudara.

Perubahan pada saiz payudara


JIka melakukan pemeriksaan sendiri. Periksa sekali saiz payudara. 

Payudara lembut


Jika payudara anda berasa sakit, ia lebih mudah untuk dikesan. Namun ia menjadi kebiasaan untuk ketumbuhan tersebut dalam bentuk yang sangat kecil di sepanjang tisu payudara. Ia menyebabkan payudara menjadi lembut apabila baring atau bergesel dengan baju dalam.

Keluar cecair dari putting


Jika terdapat cecair selain dari susu keluar dari puting seharusnya segeralah berjumpa dengan doctor.

Puting menjadi menjadi sensitif


Putting menjadi sensitive apabila bersentuhan dengan sesuatu. Contohnya bergesel dengan coli.

Perubahan pada puting


Ini selalunya dirasai oleh pasangan. 

Struktur kulit menjadi berubah


Keadaan kulit pada bahagian payudara berubah juga adalah salah satu tanda kanser payudara. Oleh itu segeralah berjumpa dengan doctor untuk pemeriksaan lanjut.




Cadangan suplemen yang membantu pesakit kanser dalam menjalani kehidupan ialah :-

Vivix – Membantu merencatkan pertumbuhan sel kanser dan memelihara sel yang normal, mempercepatkan proses penyembuhan.


Resveratrol dalam Vivix telah terbukti dalam banyak kajian saintifik bahawa ia mampu merencatkan pertumbuhan sel kanser. Jika berminat di atas laporannya (sel kanser apa yang dibuat kajian), boleh hubungi saya secara personal.

Nutriferon – Menggalakkan penghasilan interferon yang memantapkan sistem imun bagi melawan punca-punca kanser.

Pesakit kanser mempunyai sistem imunisasi badan yang lemah. Jikalau pun kuat, mereka tetap perlukan imunisasi badan yang lebih kuat untuk melawan sel-sel kanser. Apatah lagi jika pesakit kanser menjalani rawatan kemo, sel darah putih mereka akan turun dengan mendadak dan mereka akan mudah jatuh sakit seperti demam serta sukar sembuh. Mereka amat perlu menguatkan sistem imun badan.

Performance Drink – Membekalkan bekalan air yang cukup kepada pesakit dan mengelakkan terhidrasi akibat rawatan.

Pesakit kanser yang menjalani rawatan kemo akan selalu muntah-muntah. Jadi, bantulah mereka dengan Perfomance Drink ini bagi mengelak terhidrasi atau kehilangan bendalir dalam badan.

Energizing Soy Protein – Untuk memastikan protein dan kalori yang mencukupi kerana pesakit kanser biasakan hilang selera makan apatah lagi ketika menjalani rawatan kemo.

Pesakit kanser akan kurang makan selepas rawatan kemo. Bantu mereka dengan supplemen protein ini agar mereka tetap mendapat nutrien protein yang amat penting. Protein adalah penting untuk pembinaan sel-sel badan.

Alfalfa Complex – Memastikan keadaan beralkali dalam badan kerana sel kanser lebih membiak subur dalam keadaan berasid.

Sel kanser hidup dalam keadaan berasid. Jadi pastikan anda sentiasa mengambil makanan beralkali agar sel-sel kanser tidak mampu hidup. Amalkan Alfalfa; tumbuhan yang tergolong dalam makanan yang beralkali.

Vita-Lea – Membekalkan kesemua vitamin dan mineral untuk memastikan kesihatan tubuh badan

Pesakit kanser akan kekurangan nutrien kerana kurang selera makan. Sedangkan mereka perlukan badan yang sihat untuk kuat dan bertenaga serta melawan penyakit.

Vitamin B Complex – membantu penghasilan sel darah merah kerana sel darah merah mungkin menerima kesan akibat kemoterapi

Selain itu B-Complex juga baik untuk meredakan stress dan mengurangkan kesakitan. Pesakit kanser tidak boleh stress kerana stress akan membiakkan lagi sel-sel kanser.

Vitamin C Sustained Released – Bertindak sebagai antioksida dan merangsang sistem imun

Vitamin C hebat dalam membasmi sel-sel kanser. Seperti buah lemon yang kaya dengan Vitamin C. Pesakit kanser wajib mengambil Vitamin C dan mengamalkan meminum air lemon.

Omega Guard – Mengurangkan keradangan dan merangsang penghasilan eikasonoid baik yang boleh melawan perkembangan sel kanser

Biasanya tumor ini adalah akibat keradangan. Jadi ambillah minyak ikan Omega Guard ini bagi mengurangkan keradangan (inflammation).

DTX Complex – Membuang kesan kemoterapi daripada hati

Kemoterapi menggunakan ubat yang kuat. Ubatnya tidak baik untuk hati. Jadi ambil lah DTX Complex ini bagi mendetoks hati akibat kesan ubat kemoterapi.

Carotomax – pre vitamin A yang mengawal perkembangan sel sihat selepas kemoterapi.

Antara supplemen vitamin yang penting untuk pulih daripada kanser adalah Vitamin A. Lobak merah juga baik untuk diamalkan (lobak merah kaya Vitamin A).

Peppermint Ginger Plus – Mengawal rasa loya yang sering dialami oleh pesakit kanser yang menjalani rawatan kemoterapi.

Semoga ini dapat membantu kurangkan rasa loya pesakit kanser selepas menjalani kemoterapi.


Suplemen ini boleh dipilih ikut kemampuan masing-masing. Dapatkan khidmat nasihat percuma dengan Feni untuk setiap suplemen Shaklee yang diambil.

Berminat untuk dapatkan suplemen ni bolehlah menghubungi Feni.


Feni +601115672780

No comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.